Marketingul prin e-mail a ramas de-a lungul deceniilor drept unul dintre cele mai profitabile instrumente de comunicare pentru majoritatea companiilor. Potrivit unui studiu al Campaign Monitor, pentru fiecare euro investit se obtine o medie de 42 de euro, ceea ce reprezinta un ROI mediu de 4.200%.

Dar pentru a obtine aceste rezultate, strategia ta de marketing prin e-mail nu se poate baza pe deschiderea managerului de e-mail si pe trimiterea de e-mailuri catre lista de contacte fara discriminare. Pentru a profita la maximum de acest mediu, trebuie sa concepeti strategii de email marketing adaptate caracteristicilor afacerii dvs., axate pe atingerea unor obiective specifice si profitand de toate avantajele oferite de acest mediu.

Este eficient marketingul prin e-mail?

Dupa cum am subliniat deja la inceputul articolului, marketingul prin e-mail este unul dintre cele mai profitabile instrumente de marketing. Si acest lucru se datoreaza in principal celor patru caracteristici pentru care se remarca:

  1. Costul scazut al campaniilor de e-mail: costul instrumentelor de marketing prin e-mail este relativ scazut si multe dintre ele ofera planuri gratuite pana la o limita de abonati. Acest lucru face ca costul fiecarui e-mail trimis sa fie aproape de zero.
  2. Capacitatea mare de personalizare pe care o ofera: datorita cunoasterii in avans a destinatarului mesajului, puteti adapta continutul e-mailurilor dumneavoastra la caracteristicile destinatarului.
  3. Varietate de formate: Spre deosebire de ceea ce se intampla cu alte canale, cu e-mailul detii mediul si posibilitatile creative sunt nesfarsite. Puteti trimite dintr-un text simplu la un e-mail interactiv care seamana cu functionalitatile unui web.
  4. Utilizarea zilnica pe care o facem cu totii de e-mail: toti ne verificam e-mailul cel putin o data pe zi. 44% dintre utilizatori ne verifica e-mailul de 1 pana la 3 ori pe zi si 20% mai mult de 10 ori pe zi.

Acum ca sunteti clar ca este convenabil pentru dvs. sa implementati o strategie de email marketing in afacerea dvs., putem incepe sa analizam cum sa o dezvoltam.

Urmatorii factori sunt coloanele pe care ar trebui sa se bazeze strategia ta de email marketing si, daca vreunul dintre ei esueaza, va fi ca si cum ai construi o cladire cu fundatii slabe. Ce vreau sa va spun cu asta este ca fugiti de scurtaturi, trucuri sau „hack-uri” care va garanteaza rezultate spectaculoase, rapide, cu putin efort. Scopul tau ar trebui sa fie sa creezi o strategie profitabila pe termen lung.

Pe parcursul urmatoarelor puncte va voi arata strategii, tehnici si instrumente pentru a optimiza urmatoarele puncte:

  • Recrutare → reusiti sa va cresteti baza de contact cu potentialii clienti.
  • Interactiune → determina persoanele de contact sa deschida e-mailurile pe care le trimiti si sa interactioneze cu continutul tau.
  • Conversie → optimizati profitabilitatea prin crearea de campanii care va cresc vanzarile.
  • Loialitate → profita de toate avantajele oferite de email marketing pentru a creste loialitatea clientilor si a asigura supravietuirea companiei tale pe termen mediu/lung.

Cum sa creati o strategie eficienta de marketing prin e-mail

In cele ce urmeaza va voi arata strategii de email marketing impartite in cele 3 obiective pe care trebuie sa le urmariti:

  1. Mariti-va lista de contacte
  2. Imbunatatiti rata de deschidere si interactiunea campaniilor dvs
  3. Maximizati-va profitabilitatea
  4. Cum sa va mariti lista de contacte

Prima provocare cu care te confrunti atunci cand decizi sa pariezi pe email marketing este sa obtii o baza de date cu potentiali clienti carora sa le trimiti campaniile. Dar nu vrei doar datele oricui. Trebuie sa primiti e-mailurile utilizatorilor care sunt interesati de produsul/serviciul dvs.

Acest prim punct este esential, deoarece daca utilizatorii de pe lista ta nu se potrivesc cu publicul tau tinta, toate eforturile pe care le faci vor fi in zadar. Pentru a realiza acest lucru, trebuie sa oferi ceva care sa-ti intereseze publicul si sa i-l oferi in schimbul informatiilor lor de contact. Acesta este cunoscut sub numele de Lead Magnet sau magnet de contact.

1. Creati un lead magnet

Un lead magnet este o propunere de valoare pe care o oferi publicului tau gratuit in schimbul detaliilor lor de contact. Acesta poate fi in diferite formate si fiecare dintre ele va fi mai mult sau mai putin eficient in functie de faptul daca modelul dvs. de afaceri se bazeaza pe oferirea de servicii, vanzarea de produse sau software ca serviciu (SaaS). Cateva exemple sunt:

  • eBook: continut in format de carte electronica care trateaza un subiect de interes pentru publicul dumneavoastra.
  • Webinarii: un seminar online in care solutia unei probleme este tratata intr-un mod practic.
  • Evenimente fata in fata: in care se discuta un subiect de interes pentru publicul dvs. Un exemplu este evenimentul organizat de IEBS in orasul meu despre antreprenoriat.
  • Curs gratuit: unde rezolvi o problema pentru publicul tinta. Un bun exemplu de cursuri sunt cele organizate de Leroy Merlin pe tot felul de subiecte.
  • Reduceri speciale: Puteti oferi o reducere speciala la prima achizitie pentru a demonstra calitatea serviciului dvs. si pentru a combate incertitudinea care ii face pe multi utilizatori sa nu cumpere produsul dvs. 

Exista, de asemenea, cateva principii de baza pe care un magnet plumb trebuie sa le indeplineasca pentru a fi eficient, indiferent de modalitatea de format:

  1. Ofera continut de mare valoare → vrei ca utilizatorii care consuma continutul sa fie impresionati de calitatea acestuia si sa trezeasca in ei sentimentul de recunostinta fata de brandul tau primind ceva de valoare gratuit.
  2. Oferiti satisfactie instantanee → trebuie sa rezolvati rapid o problema/nevoie pentru a va asigura ca cat mai multi utilizatori isi primesc recompensa.

2. Atrageti clientii potentiali la magnetul dvs. principal

Pentru a-i determina pe potentialii clienti sa descarce magnetul dvs. de plumb, trebuie sa-i atrageti catre formularul in care isi vor lasa informatiile de contact pentru a-l obtine. Acest formular va fi localizat in mod normal pe site-ul dvs., dar puteti crea si campanii pe platformele de publicitate pentru a-l realiza.

Strategia de continut

Obiectivul unei strategii de continut este de a oferi informatii valoroase publicului tinta pe parcursul procesului de decizie de cumparare. Oferirea de continut care rezolva probleme legate de produsul/serviciul tau sau care se conecteaza cu principiile si valorile care atrag utilizatorii catre marca ta.

Campanii de plata

Unul dintre principalele avantaje ale reclamei online este capacitatea mare de segmentare. Acest lucru va va permite sa ajungeti la publicul tinta cu magnetul dvs. de lead si sa va mariti lista de contacte.

Colaborari

Colaborati cu o companie care ofera un produs/serviciu complementar pentru a crea un magnet de plumb de valoare mai mare. Cu aceasta, nu numai ca vei putea creste numarul de descarcari ale lead magnet-ului tau, dar vei obtine si multe lead-uri din lista de contacte a companiei cu care colaborezi.

3. Atrageti clientii potentiali sa il descarce

Pentru a obtine rezultate, trebuie sa utilizati instrumente care va permit sa afisati formularele in mod dinamic in zone proeminente ale site-ului dvs., indiferent de pagina in care navigheaza vizitatorii. Cateva caracteristici interesante oferite de acest tip de instrument sunt:

  • Formulare flotante – Va permit sa afisati clientii potentiali magneti prin formulare flotante in parti proeminente ale site-ului dvs.
  • Formulare de iesire: puteti oferi vizitatorilor dvs. inainte de a parasi site-ul dvs. un magnet principal pentru a le capta datele printr-o fereastra pop-up.
  • Personalizarea mesajelor: prin segmentarea utilizatorilor poti afisa diferiti magneti de lead-uri in functie de comportamentul fiecarui vizitator pe site-ul tau.
  • Teste A/B: va permit sa creati teste pentru a gasi designul care prezinta cea mai buna conversie.

2. Cum sa imbunatatiti interactiunea cu e-mailurile dvs

In Europa rata medie de deschidere este de 26,84%. Cu aceste date putem stabili ca 3/4 din lista dvs. sunt inactive.

Acest lucru se poate intampla din mai multe motive:

  1. Este posibil ca mesajele dvs. sa ajunga in dosarul de spam.
  2. Contactele tale nu sunt interesate de ceea ce trebuie sa le spui.
  3. Ca mesajele tale se pierd printre zecile de mesaje pe care contactele tale le primesc in fiecare zi.

1. Trimiteti e-mailurile in casuta de e-mail

Este posibil ca e-mailurile tale sa ajunga in dosarul de spam si ca utilizatorii tai sa nu le citeasca niciodata. Toti furnizorii de e-mail (Gmail, Outlook etc.) au filtre de spam care decid ce mesaje ar trebui sa ajunga in casuta dvs. de e-mail si care nu.

Factorii de care iau in considerare filtrele anti-spam variaza in functie de platforma, dar unii dintre cei mai relevanti si care te vor ajuta sa previi ca mesajele tale sa ajunga in caseta de spam sunt:

  1. Consimtamantul abonatilor dvs: nu cumparati liste de e-mail si utilizati opt-in dublu pentru a asigura calitatea listei dvs. de contacte.
  2. Reputatia serverului: daca trimiteti campaniile dvs. de pe servere partajate cu alte companii/utilizatori care desfasoara actiuni de spam, campaniile dvs. vor suferi consecintele. Prin urmare, evitati sa utilizati instrumente sau servere cu pret redus si/sau reputate.
  3. Volumul si viteza trimiterilor – Volumul si viteza trimiterilor dvs. pot declansa alarmele filtrului de spam. 
  4. Legitimarea expeditorului – Aceasta se refera la certificate precum DKIM care „ permite unei organizatii sa-si asume responsabilitatea pentru trimiterea unui mesaj, astfel incat acesta sa poata fi validat de catre destinatar ”.
  5. Continutul mesajului: si continutul e-mailului dvs. afecteaza, asa ca trebuie sa aveti grija de urmatoarele puncte: Fisierele atasate, filtrele le pot clasifica drept mesaje periculoase; si textul e-mailului, daca folosesti cuvinte precum „Gratuit”, „Promotie”, „Reducere”, „Cumpara acum”, semne de punctuatie excesive sau o formulare slaba, vei activa filtrele anti-spam.
  6. Istoricul activitatilor – Actiunile pe care le-ati intreprins in trecut sunt stocate de filtrele de spam si vor avea un efect asupra campaniilor dvs. viitoare.

2. Cresteti rata de deschidere

Odata ce ai reusit sa-ti duci mesajul in casutele de e-mail ale utilizatorilor tai, trebuie sa le atragi atentia, astfel incat acestia sa dea clic si sa consume continutul tau. Puteti realiza acest lucru prin mai multe mijloace:

  • Imbunatatiti subiectul e-mailurilor dvs: trebuie sa atrageti atentia utilizatorului prin transmiterea clara a continutului care este ascuns in e-mailul dvs. Dar cel mai bun aliat al tau este creativitatea, pentru ca daca folosesti un stil diferit care trezeste un anumit sentiment (surpriza, curiozitate sau distractie) utilizatorilor tai, te vei remarca de restul.
  • Vizati-va publicul – Vizati-va publicul pentru a va asigura ca oferiti continut relevant utilizatorilor dvs.
  • Fiti regulat in livrarile dvs: daca trimiteti buletinul informativ sau comunicarile in mod regulat in aceeasi zi a saptamanii, utilizatorii dvs. vor astepta mesajul dvs. si rata de deschidere va creste. Multe instrumente ofera posibilitatea de a programa trimiterea campaniilor dvs. adaptate dinamic la perioada zilei cu cea mai buna rata de deschidere pentru fiecare utilizator.
  • Automatizati-va expeditiile: profitati de capacitatile de automatizare oferite de instrumentele de marketing prin e-mail pentru a trimite mesaje relevante fiecarui utilizator in functie de interactiunea acestuia cu marca dvs. In sectiunile urmatoare vom aprofunda acest lucru.

Toate aceste sfaturi va vor ajuta sa va imbunatatiti, dar nu uitati ca cheia dezvoltarii unor strategii eficiente de email marketing pe termen lung este sa urmati un proces de analiza si imbunatatire continua.

3. Cititi mesajele dvs

Marea majoritate a utilizatorilor folosesc smartphone-ul pentru a ne verifica e-mailul. Prin urmare, trebuie sa va asigurati ca continutul e-mailurilor dvs. se adapteaza dispozitivelor mobile.

3. Cum sa cresti rentabilitatea investitiei campaniilor tale de email marketing

Tot ceea ce am acoperit pana acum va va ajuta sa va hraniti lista de contacte cu potentiali clienti si sa creati campanii care va intereseaza publicul. Dar acesta nu este scopul tau principal. Ceea ce este cu adevarat important pentru afacerea ta este ca strategia ta de marketing prin e-mail te ajuta sa vinzi mai mult. In aceasta sectiune iti voi arata trei strategii care te vor ajuta sa o atingi.

1. Segmentati-va lista de contacte

Dupa cum am repetat de mai multe ori, segmentarea este una dintre cele mai puternice arme din email marketing. O puteti aplica diferit pentru utilizatorii pentru care nu aveti istoric de achizitii (clienti potentiali) si clientii actuali.

Segmenteaza clientii potentiali

O modalitate eficienta de a-ti segmenta potentialii clienti este in functie de categoria de produs/serviciu de care sunt interesati si de stadiul procesului de decizie de cumparare in care se afla. Pentru a obtine aceste informatii, puteti analiza ce pagini (URL-uri) ale site-ului dvs. le viziteaza sau le segmentati in functie de magnetul principal care a fost descarcat.

Segmenteaza clientii actuali

Cand vine vorba de segmentarea clientilor actuali, aveti mai multe informatii datorita istoricului lor de achizitii. Cu aceste informatii va puteti segmenta clientii in functie de:

  • Categoria de produs – Personalizati continutul pe care il trimiteti persoanelor de contact pe baza istoricului lor de achizitii. Un bun exemplu in acest sens este buletinul informativ pe care Amazon il trimite recomandand produse.
  • Frecventa de cumparare: analizand frecventa de cumparare a clientilor tai, poti programa campanii de reactivare a consumatorilor care nu au mai cumparat de multa vreme prin oferte speciale.
  • Comportament: prin integrarea instrumentului de marketing prin e-mail veti putea crea segmente de utilizatori pe baza comportamentului acestora. Una dintre cele mai de baza actiuni este recuperarea cosului abandonat, dar puteti crea automatizari complexe care sa insoteasca utilizatorii in procesul lor de cumparare.
  • Loialitate: Clasificarea clientilor in functie de gradul lor de loialitate va ajuta sa dedicati mai multe resurse acelor clienti care va aduc cele mai multe beneficii. Prin email marketing poti sa-ti rasplateasca cei mai fideli clienti cu oferte exclusive si tratament preferential pentru a le recompensa loialitatea fata de marca ta.

2. Personalizare

Odata ce ati lucrat la baza de date pentru a va segmenta publicul, veti putea sa va personalizati campaniile pentru a oferi continut relevant fiecarui utilizator. Pentru a va personaliza mesajele nu trebuie sa creati o campanie diferita pentru fiecare segment de utilizatori. Majoritatea instrumentelor va permit sa includeti continut dinamic in mesajele dvs., astfel incat o singura campanie sa arate mesaje diferite tuturor utilizatorilor dvs.

3. Analiza si optimizare

Dupa ce ati lansat campaniile, munca abia va fi inceputa. Trebuie sa lucrati in mod regulat si constant pentru a va optimiza campaniile. Nu lua nimic de bun si incearca sa te pui in pielea clientilor tai atunci cand faci optimizari in campaniile tale. Si, cel mai important, luati toate deciziile pe baza datelor. Incercati noi strategii care sunt departe de norma si lasati utilizatorii sa va spuna daca va functiona pentru dvs.