Prim-ministrul Calin Popescu Tariceanu a avertizat compania americana Bechtel ca contractul pentru autostrada Brasov – Bors (Transilvania) ar putea fi anulat daca compania nu respecta legile la dispozitie.
“In cazul in care compania nu intelege ca legislatia romana se afla inaintea dorintelor sale, contractul ar putea fi anulat”, a spus Tariceanu in Parlament in timp ce sustinea un discurs despre progresul aderarii la UE.
Contractul a fost semnat de fostul guvern, condus de Partidul Social Democrat si a fost contestat de biroul Tariceanu, care a necesitat renegocieri ale contractului pentru a se asigura ca contractul este conform cu legislatia europeana.
Contractul Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors, in valoare de 2,2 miliarde de euro, a fost acordat companiei americane de constructii fara licitatie publica, ducand la reactii negative din partea Uniunii Europene. Dupa alegerile din 2004, noua administratie si-a exprimat in repetate randuri intentia de a sprijini un alt proiect de infrastructura; Coridorul paneuropean IV, care traverseaza Romania de la Constanta in est pana la Timisoara in vest.
Una dintre clauzele contractului contestate de autoritati prevede ca guvernul ar trebui sa faca o avans de 250 de milioane de euro pe care Bechtel l-ar justifica la sfarsitul proiectului in 2012.
Ministrul Transporturilor Gheorghe Dobre a anuntat in urma cu doua saptamani ca compania americana ,,a inteles ca trebuie sa respecte legislatia romana” si a acceptat sa justifice la sfarsitul fiecarui an cheltuielile pentru autostrada Bucuresti – Brasov.
Dispozitia nu respecta legea romana, a argumentat guvernul, intrucat legislatia prevede ca o companie implicata intr-un contract de lucrari publice ar trebui sa primeasca avansuri doar pentru anul in cauza si ar trebui sa prezinte o declaratie anuala de cheltuieli, a explicat ministrul delegat pentru public Works, Laszlo Borbely.
“Nu este o chestiune de utilitate”, a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu, subliniind ca principala problema a contractului a fost stipularea initiala a avansului, in temeiul caruia Bechtel ar fi fost obligat doar sa detalieze utilizarea fondurilor la sfarsitul proiectului, in 2012. ,,Exista si alte probleme tehnice, care fac si obiectul re-negocierilor”, a adaugat Tariceanu, care si-a exprimat totusi increderea ca finantarea si lucrarile de constructie vor fi reluate cu putere anul viitor.
Negocierile cu Bechtel sunt aproape incheiate “, a spus Dobre, adaugand ca o discutie finala cu reprezentantii Bechtel va avea loc saptamana aceasta (acum o saptamana).”
“Rezultatele negocierilor sunt favorabile guvernului”, a declarat senatorul UDMR (Alianta Democrata a Maghiarilor din Romania) Gyorgy Frunda, subliniind ca toate prevederile ilegale au fost anulate si ca contractul va fi facut public in continuare saptamana.
Liderul Partidului Social Democrat (PSD), Mircea Geoana, a declarat recent ca guvernul trebuie sa ia o decizie strategica privind dezvoltarea economica concentrandu-se pe infrastructura si investitii publice, pentru a elimina discrepantele de dezvoltare dintre Romania si Uniunea Europeana.
Presedintele PSD a declarat ca sumele prevazute de bugetul 2006 pentru constructia de autostrazi sunt insuficiente si dovedesc ca guvernul nu considera dezvoltarea economica ca o prioritate.
Prioritatile ministerului pentru anul viitor, asa cum au fost anuntate de autoritati, sunt constructia de locuinte pentru tineri, reconstruirea drumurilor, construirea de facilitati de alimentare cu apa pentru sate, modernizarea termica a cladirilor si consolidarea cladirilor cu risc de cutremur.
Bugetul Ministerului Transporturilor ar trebui sa se ridice la aproximativ 239 milioane de euro, dintre care 55 reprezinta credite internationale. Majoritatea fondurilor ar trebui sa fie directionate catre resedinte pentru tineri prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte.