Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR) impreuna cu Muzeul Colectiilor de Arta gazduiesc, pana la 30 septembrie, o expozitie de mult asteptata: Rodica Maniu – pictura si grafica Salile Kretzulescu din MNAR constituie locul unde iubitorii de frumos pot admira opera acestei artiste pe nedrept marginalizata, reprezentativa pentru perioada interbelica.
Expozitia de fata cuprinde o selectie de 91 de lucrari de grafica si pictura ale Rodicai Maniu si este o ocazie de reconfirmare a originalitatii unei creatii incarcate de poezie si reflexivitate. Artista a cultivat, in ceea ce priveste pictura, atat acuarela, cat si uleiurile. Tematic, opera sa constituie armonic pe cateva axe fundamentale, dintre care peisajul este un gen predilect.
In perioada de inceput, artista a pictat imagini ale locurilor prin care a trecut, mai ales din Franta si Italia – Havuz la Tivoli, Peisaj-Cenzano, Peisaj din Roma, Peisaj din Corsica. Dupa casatoria cu Samuel Mutzner – alaturi de care a calatorit foarte mult – descopera farmecul irezistibil al Orientului. Este atrasa de arhitectura asezarilor (Pravalii din Damasc, Strada din Orient), de forfota bazarelor (Interior de bazar la Ierusalim), de viata cotidiana a localnicilor (Arabi, Moscheea Omar).
Dar cine i-a urmarit lucrarile pas cu pas a putut descoperi ca, de fapt, Rodica Maniu a facut o pasiune pentru misterul inefabil al apelor adanci. Sublimandu-si aceasta traire in arta, ea a intrat in constiinta contemporanilor ca poeta a marii, a Dobrogei, a privelistilor din Balcic, Caliacra, Cavarna (Stanci la Caliacra, Capul Caliacra).
Duiosie si naturalete
S-a remarcat, de asemenea, prin interesul constant acordat vietii rustice (Culesul bumbacului, Fete la cules de mere, Cules de vie, La vie, sezatoare la tara) si portretisticii (Femeie in albastru, Balerina, Femeie cu mandolina, Cantareata din lauta, Portret de copil, Portret de batrana, Mama artistei). Forta de evocare dramatica si lirica din portretistica sa este covarsitoare. Plecand de la sugestiile “tandrei ale pleoapelor inchise, de la jocul de lumini si umbre, bine temperat, de la adierea gandurilor si pana la graiul in cuvinte nerostite, totul se numeste amintire duioasa, naturalete si spiritualitate. Totul ia nastere din lumina, totul e construit din vibratia ei.
Chipurile prind contur din lumina, au consistenta ei. Arta poetica a Rodicai Maniu pare a se defini, simplu, astfel: prin lumina se patrunde in esenta lucrurilor. Beneficiarii starii de gratie suntem, fireste, noi toti, cei care tindem sa intelegem cate ceva din zbuciumul fiintei omenesti. Nascuta la Bucuresti in 1890, intr-o familie de intelectuali rasati, Rodica Maniu a fost initiata in limbajul plastic de pictorul Nicolae Vermont, recomandat de Nicolae Grigorescu. Incepand cu 1909, frecventeaza cunoscutele Academii Julian si La Grande Chaumiere, de la Paris, cultivandu-si tehnica picturala.
Creatoare a unei opere cu structura polifonica, ea adreseaza artistului si privitorului de azi intrebari care au o insertie surprinzatoare in actualitate. Programul de vizitare a Salilor Kretzulescu este miercuri-duminica, intre orele 11.00 si 19.00, iar in prima miercuri din fiecare luna accesul este gratuit.