Crowdfundingul este un instrument de marketing si este o realitate pe cat de evidenta, pe atat de ascunsa intr-o mare de informatii. Aceeasi mare care poarta apele pline de articole de stilul „singur nu poti, dar cu prietenii da”. 

Crowdfunding sau finantarea colectiva a proiectelor prin internet este mult mai mult decat a face o colectie intre prieteni pentru a realiza un proiect. In aceasta postare o vom vedea, la fel cum vom trece in revista anumite chei ale succesului acestui tip de campanie de marketing comunitar.

Crowdfundingul necesita mult mai mult decat sa te bazezi pe prietenii tai pentru a finanta idei. In primul rand, pentru a ne concentra pe ceea ce conteaza in crowdfunding, trebuie sa ne concentram pe randamentul oferit celor care contribuie la una dintre aceste campanii. In continuare, va explicam mai in profunzime ce este crowdfundingul si cum sa il utilizati, nu-l ratati!

Cu aceasta ocazie, ne vom opri pentru a vedea in continuare Crowdfunding. O vom face din perspectiva pe deplin financiara, analizand ce rezultate economice se pot obtine din aceasta metoda.

Ce este crowdfunding sau micro-patronaj?

Crowdfundingul este un instrument de stimulare economica pentru initiativele antreprenoriale. Investitorii, patronii sau orice alta persoana pariaza pe un proiect si decid sa contribuie pentru ca acesta sa poata fi dezvoltat.

Sa nu uitam ca prima campanie de Crowdfunding dateaza din 1997, grupul Marillion a vazut cum fanii lor s-au organizat pe internet pentru a strange fondurile necesare unui turneu al grupului in Statele Unite.

Aici returul a fost clar, turul grupului pentru fanii lor. Aceasta a fost motivatia primei campanii de crowdfunding care a existat vreodata. Si va rog, evitati articolele care vorbesc despre piedestalul Statuii Libertatii ca exemplu de crowdfunding. Fara internet nu exista crowdfunding.

Ei bine, revenim la subiectul intoarcerii. Daca o campanie este de finantare a unui produs, serviciu sau experienta si intoarcerea este bine spusa, atunci vorbim de o campanie de recompensa de crowdfunding. Retineti ca ideea este de a desfasura o campanie de finantare a ceea ce va fi oferit in schimbul contributiilor. Aici se afla cheia. Dar, desi este adevarat ca reward crowdfunding genereaza cele mai multe campanii in fiecare luna, nu este singurul tip de crowdfunding.

Putem vorbi si de crowdfunding de investitii atunci cand actiunile din capitalul unei companii sunt livrate in schimbul unor contributii. De asemenea, a crowdfunding-ului de imprumut atunci cand rentabilitatea este pur financiara, adica oamenii investesc printr-un imprumut si oricine primeste imprumutul il returneaza cu o dobanda. Si pentru a incheia putem vorbi despre donatie crowdfunding, cand intoarcerea este emotionanta. Adica atunci cand fondurile sunt donate pentru ca un proiect sa poata merge inainte pentru simplul fapt de a-l sustine.

Crowdfunding sau micropatronaj ofera posibilitatea de a oferi resurse economice unei companii in schimbul „ ceva”. Va explicam cele 5 modele de crowdfunding:

  1. Donatii. Investitorii nu asteapta nimic in schimb.
  2. Recompense. Contributia baneasca implica un fel de recompensa, de exemplu, ar putea fi cu continut exclusiv.
  3. Actiuni. Se primesc actiuni sau participatii ale proiectului sau companiei in care este investit.
  4. Redevente. In calitate de investitor, este de asteptat sa primiti o parte simbolica din profiturile pe care le face un proiect atunci cand vine vorba de piata.
  5. Imprumuturi. Cunoscut si sub denumirea de crowdlending, in care investitia este de asteptat sa fie recuperata sub un anumit tip de dobanda.

Cu siguranta cautand pe internet veti fi vazut ca exista mai multe platforme online care promoveaza proiecte pentru crowdfunding. Unele dintre cele mai cunoscute sunt: ​​Indiegogo, Patreon sau Ulele, printre altele.

Cum functioneaza crowdfundingul?

Cum functioneaza crowdfundingul este destul de simplu. Inainte de a lansa propunerea pe internet, antreprenorul trebuie sa pregateasca planul de afaceri. Va trebui sa intelegeti bine industria, sa faceti un buget pentru investitia necesara lansarii si sa va ganditi cum sa recompensati acesti micro-patroni. Antreprenorul trebuie sa fie constient pentru ce are nevoie de aceste resurse suplimentare si pentru ce va folosi veniturile.

In ceea ce priveste recompensele, antreprenorul trebuie sa ofere o rasplata care se va concretiza din simpla multumire prin livrarea unei editii limitate a produsului.

Acum antreprenorul poate lansa ideea de afaceri pe web folosind platforme de crowdfunding (sau nu). Odata ce ati lansat ideea, trebuie sa specificati in ce consta, cat ati avea nevoie pentru ao lansa, de ce ar trebui sa investeasca investitorii, ce urmeaza sa obtina etc.

In aceasta perioada, antreprenorul trebuie sa ii ofere maxima vizibilitate posibila pe retelele de socializare, forumuri, bloguri si alte platforme. Nu trebuie sa uitam de canalul offline: orice difuzare este buna pentru a ne atinge obiectivele.

In aceasta perioada este esential ca antreprenorul sa aiba timp. Majoritatea patronilor interesati de finantarea unui proiect vor ridica indoieli si intrebari la care trebuie sa se raspunda.

Doar daca suma totala solicitata este indeplinita in termenul convenit, donatorii vor face contributia convenita. In caz contrar, proiectul va fi anulat sau amanat fara debitarea conturilor donatorilor.

Tipuri de Crowdfundind: equity crowdfunding

Pentru a intelege pe deplin diferenta dintre capital si alte tipuri de crowdfunding (CF) trebuie sa te uiti la tipul de finantare: nu este acelasi lucru cu cel care provine dintr-o donatie -donation crowdfunding- in care banii sunt donati pentru simplul fapt ca proiectul se realizeaza fara nicio consideratie la final. La aceasta se adauga dobanzile convenite si Crowdlending -ul sau crowdfundingul imprumutului, in care investitorul contribuie la finantare in schimbul returnarii acestuia in viitor.

Platformele de mecenat care s-au specializat in aceasta modalitate obtin rezultate deosebite in unele economii precum cea britanica. Printre firmele care fac parte din sector se numara The Crowd Angel (Spania), Crowdcube (Regatul Unit) sau Broota (Chile), care se concentreaza pe toata America Latina.

In ceea ce priveste proiectele specifice de succes pana in prezent, putem evidentia urmatoarele:

El Espanol: record mondial de crowdfunding in tema sa (media digitala nativa). Este un exemplu clar de model de finantare mixt: intr-o faza care a durat pana la 1 martie 2015, a atras investitori care erau listati ca participanti (au cumparat actiuni). Dupa ce au incheiat aceasta prima faza de strangere de capital, acestia au devenit actionari, iar societatea, in mod logic, a devenit o Societate cu raspundere limitata. El Espanol si-a inceput prima runda de finantare pe 11 ianuarie si in 33 de zile de campanie a depasit pragul de 1,38 milioane de euro stabilit de olandezul De Correspondent

Eureka-Startups Experts: S-a nascut ca blog si datorita finantarii colective a devenit un startup sub forma unei piete care conecteaza antreprenorii cu experti si consilieri. O fac prin chat video si pretul se face pe minut. Clientul (antreprenorul) gaseste un expert, programeaza o intalnire si primeste confirmarea. Dupa consultatie, evaluati sesiunea si daca doriti, lasati un comentariu evaluand-o.

Crowdfunding de intreprins

Dar sa ne concentram pe crowdfunding ca instrument de marketing. Daca o facem, vom descoperi ca reward crowdfunding este un mare aliat pentru a lansa proiecte antreprenoriale sau de afaceri.

Cand planificati corect o campanie de crowdfunding cu recompensa, o faceti pentru a lansa un produs, serviciu sau experienta. Cum? Ei bine, propunand un videoclip pentru a comunica proiectul, finantand un pret pentru rentabilitatea oferita si aplicarea unei strategii de marketing pentru a crea si dezvolta comunitati. Acum vom intra in detalii, nu va faceti griji.

Primul lucru despre care trebuie sa fim clari este ca pentru a lansa o campanie de recompensa crowdfunding, in mod normal vom folosi pagini web numite platforme de crowdfunding. Aceste platforme ne vor oferi instrumente pentru a ne planifica campania si a o impartasi cu publicul nostru. Dar nu ne vor asigura o audienta pentru proiectele noastre si nici nu vor fi insarcinati sa le comunice in mod activ. Acest lucru este foarte important de retinut.

Din acest motiv va trebui sa cream propria noastra campanie de comunicare si marketing pentru proiectul pe care dorim sa-l lansam. Si asta, departe de a fi rau, este super pozitiv. De ce? Ei bine, practic, pentru ca ne va obliga sa lucram la marketingul proiectului nostru. Trebuie sa ne intrebam cine este publicul nostru tinta, sa stabilim preturi pentru produsul, serviciul sau experienta noastra, printre alte sarcini de marketing. Dar dupa tot acest efort nu vom avea doar fonduri pentru a ne produce proiectul, ci vom avea o validare completa a acestuia la nivel de marketing.

Crowdfunding ca cercetare de piata

Acum ca ne concentram asupra a ceea ce inseamna sa faci o campanie de crowdfunding de recompensa pentru a lansa un produs, serviciu sau experienta, sa trecem la pasul urmator. Cel care ne va face sa intelegem de ce crowdfundingul este cel mai bun instrument de cercetare de piata

Exista ceva ce nu v-am spus inca si este ca campaniile de crowdfunding (sau cel putin majoritatea dintre ele) functioneaza sub paradigma totul sau nimic. Asta inseamna ca campaniile au ca obiectiv, de exemplu, sa stranga 10.000 de euro. Daca ating acest obiectiv, trebuie sa produca produsul, serviciul sau experienta si sa le livreze oamenilor care au contribuit. Dar daca nu se ajunge, nu trebuie facut nimic si nici nimeni nu este taxat pentru contributia sa. In acest fel riscul lansarii unui proiect care nu are cerere este redus la zero.

Acum, trebuie sa fim responsabili si sa stabilim un obiectiv de colectare care sa ne permita sa producem returnarea promisa. Studiind bine toate costurile asociate. Productie, transport, plata taxelor (facem o vanzare in avans, iar fiecare vanzare va fi impozitata) si comisioane asociate campaniei (un total de aproximativ 10% din incasari). In plus, recomand intotdeauna sa aveti o marja de siguranta pentru eventuale evenimente neprevazute. Daca facem toate acestea corect si atingem obiectivul, vom putea produce returnarea.

Trebuie sa ne gandim ca, daca vom atinge obiectivul de colectare, nu doar ca vom fi siguri ca exista cerere pentru produsul, serviciul sau experienta noastra, dar vom sti si mult mai multe. De exemplu, ce pret este dispusa piata sa plateasca pentru bunul oferit. De parca nu ar fi de ajuns, vom fi pus la incercare comunicarea proiectului nostru si vom primi feedback direct de la piata. Intrucat, de parca nu ar fi de ajuns, intr-o campanie de crowdfunding poti lasa comentarii despre proiectul prezentat.

Chei de crowdfunding

Pentru a obtine succesul intr-o campanie de crowdfunding, este important sa va pregatiti bine lansarea. Campaniile care ridica 30% din obiectivul lor in primele 7 zile au sanse de succes de 90%. Dar, pe de alta parte, 80% dintre campaniile care esueaza cad sub 20% din obiectivul lor de colectare. Prin urmare, inainte de a lansa o campanie, trebuie sa ne asiguram ca vom avea vanzari in primele minute si zile de la lansare.

Si cum faci asta? Ei bine, crearea unui videoclip de campanie in care explicam produsul, serviciul sau experienta. Crearea unui profit exclusiv pentru cei care participa la campanie, de exemplu, un pret mai bun pentru primii care participa. Si in sfarsit, crearea unei pagini web pentru a capta e-mailuri de la persoane interesate de ceea ce oferim. In plus, in mod logic, trebuie sa comunicam site-ul respectiv prin profiluri de pe retelele de socializare, canale WhatsApp si prin e-mail. Iar daca nu avem inca o identitate de proiect pe Internet, trebuie sa o cream inainte de a incepe aceasta faza. Care, de altfel, se numeste faza de pre-campanie.

In cele din urma, abordarea pe care o dam comunicarii noastre este foarte importanta . O campanie de crowdfunding bine concentrata poate face toata diferenta. Este important sa ne gandim la publicul tinta al proiectului nostru si sa cream continut pentru a-l atrage. Continut care este de valoare si este distribuit de un canal in mod regulat si constant timp de saptamani sau chiar luni. De exemplu, daca cream un instrument pentru curatarea placilor de surf, vom dori sa cream un canal pentru a impartasi sfaturi de intretinere a placilor printre alte continuturi.